ا[الجزء الرابع]ا - الحلقة التاسعة عشر والأخيرة

فكرت سارة: آه يا خالتى أم عمر، عايزة تحدفي كرسي في الكلوب؟ ماشى .. وانت يا عمورتي حبيب ماما عمرك ما حاتتكلم طبعا .. ولو اتكلمت حاتدافع عن منطق مامتك .. الحمد لله انى علمت حسابى على اللحظه دي .. واخذت سارة نفسا عميقا ثم قالت بهدوء: لا يا طنط، ما عاش ولا كان اللي يقول على حضرتك شغالة .. ده حضرتك تقعدي واحنا كلنا خدامينك .. انا اصلا من الحاجات اللي خلتني افرح اكتر بالمدرسه دي ان فيها "داي كير" لابناء المدرسات، و اللي عندها طفل لسه تحت التلات سنوات ممكن تسيبه فيها مجانا .. عشان كده عملت حسابي قلت لو حضرتك مضايقه من مريم اخدها معايا الصبح وانا نازله .. وبين الحصص ممكن اروح اشوفها .. وتكون برضه تحت عيني. احس عمر ان سارة انتشلته من بئر بلا قرار و قال...

ا[الجزء الرابع]ا - الحلقة الثامنة عشرة

بدات سارة الشرح بصوت مرتعش، لم تكن تدري ان الموضوع ممكن ان يكون صعبا و محرجا بهذه الطريقة، فخرج صوتها ضعيفا في البداية، ثم ما لبثت ان لمحت استحسانا في اعينهم فرفعت صوتها قليلا وقررت ان تنسى وجودهم وتندمج في الشرح بكل كيانها .. واستخدمت اللوحة الوبرية والوسائل التي معها، وبينما هي مندمجة تماما، اذا بصوت احد المدرسات الجالسات تسالها: انتي فاكرة نفسك حاتقدري كل حصة تعملي كده في الحقيقة؟ يعني في الحصص العادية؟فردت سارة بادب: وليه لا، اللي اعرفه ان الطفل لما يشوف الحاجة قصادة بتدخل دماغة اكتر من مجرد اني اقول اسمها بس ..المدرسه: بس انتي حاتكوني ملخومة في الكراسات والتصحيح ودفتر الدرجات وعدد العيال في الفصل اللي بيوصل اربعين .. هل شايفه ان اللي بتعملية...

ا[الجزء الرابع]ا - الحلقة السابعة عشرة

قالت سارة:ايه ده، عمر بقاله كتير ما انفعلش على كده .. اسكتي يا بت يا سارة ولمي نفسك بقة، المرة دي انا حاعمل بالنصيحة اللي بقولها للناس كلها: في اي موقف بينك وبين حد حاول للحظة تنسى انك نفسك، وتكون ع الحياد، وفكر لمدة دقيقه واحدة انك ممكن تكون انت الغلطان ..صح ممكن اكون انا غلطانة، مهما كان مرتب عمر مش حايكفي ده كله .. غير ان حمام السباحه مش ضروري اوى في التعليم .. بس برضه مش مدرسة حكومية ..مانتي اللي استفزيتيه يا سارة، ما الراجل كان موافق معاكي على كل حاجه ودفع رسوم التقديم في كل المدارس بدون مشاكل ... والله المدرسه دي فعلا كانت مستفزه .. انا مش حافكر دلوقتي، حاستنى لما بالي يروق وساعتها حافكر ان شاء الله .. وربنا حايهديني لحل ..قال عمر:ياه يا...

ا[الجزء الرابع]ا - الحلقة السادسة عشرة

قالت سارة:دخلت على احمد اخي، فوجدته سارحا، لدرجة انه لم يلحظ دخولي .. ثم اكتشفت ان سماعة الموبايل فى اذنه و ناديت: احمد هيه، انت فين؟احمد: انا موجود اهوه، انتي دخلت امتى؟سارة: لسه حالا .. بس انت من ساعة زيارة مروة ومامتها ما اتكلمتش ولا كلمه ليه؟احمد: صحيح، ايه رايك في مروه؟سارة: الحقيقه زي العسل، و تدخل القلب في ثواني .. ربنا يكتب لكم الخير ياخويا يا رب .. وانا اتكلمت مع ماما، و هي موافقة، بس رايها نستنى بس السنة دي لما تخلصوا الكليه، عشان يعني ما نروحش لاهلها نقولهم ده طالب، نقول الباشمهندس عايز يخطب بنتكم ..احمد: صح، انا شايف كده برضه .. و اظن هي لو بتحبني فعلا، ممكن تصبر السنه دي .. و لو اتقدملها حد، و اضح ان مامتها ست متفهمه، ومش حاتضغط...

ا[الجزء الرابع]ا - الحلقة الخامسة عشرة

قالت سارة:بمجرد عودة الرجال من الصلاة كان الاطفال قد استعدوا ولبسوا المايوهات، وكذلك انا ودينا واسراء.!!!دخل عمر، ثم فوجئنا به حين رآنا يصرخ: حراميه ..جاء باقي الرجال جريا على صوت عمر الذي دقق قليلا ثم قال: ايه ده بس؟ انا كنتوا حاتموتوني من الخضة، ضفادع بشرية في البيت ليه؟احمد وهو يلتقط انفاسه: حرام عليكم اللي عملتوه فينا ده .. النينجا ترتلز في مارينا؟اسراء: جرى ايه يا سي احمد، يعني احنا مالناش نفس ننزل الميه؟ثم توالت التعليقات ..!!طارق: ايه بدل الغوص دي؟ ايه يا دينا حاتفضحينا في وسط المايوهات بتاعت مارينا كده؟ والد سارة: ايه يا بنات الحاجه دي انا عمرى ما شفتها ..فاصابنا الاحباط و كدنا نعود لنغير ملابسنا، حتى انقذنى احمد حبيبي: بص يا ابيه عمر...

Facebook Twitter Favorites More